Frecventa: indicatorul din Facebook de care nu ar trebui sa uiti

frecventa-reclamei

Ai setat totul in campanie, ai asteptat sa se aprobe si crezi ca totul e in regula. Rezultatele insa nu apar si pare ca campania ta merge spre dezastru.

Pare un scenariu cunoscut?

Costul per conversie nu pare sa scada, dar ceilalalti indicatori arata bine: rata de conversie e constanta, impactul si afisarile sunt in crestere si campania ta inca consuma buget.

In acest moment esti victima unui indicator pe care multa lume il ignora: frecventa reclamei sau Ad Frequency.

Ce reprezinta frecventa?

Acest indicator reprezinta rezultatul formulei Afisari/Impact=Frecventa, adica numarul mediu de cate ori cineva a vazut reclama ta.

Mai jos aveti un exemplu dintr-o campanie de anul trecut. Linia de mijloc are cel mai mare numar de afisari, dar dupa cum se vede o frecventa de aproape 2.

frecventa-facebook

Poate ca nu i-ai dat prea mare importanta pana acum, dar citeste mai jos de ce ar trebui sa nu ignori acest indicator si ce sa faci pentru a-l folosi in avantajul tau. Pentru ca nu degeaba i se mai spune si deadly metric.

Frecventa este indicatorul cel mai ignorat din toate analizele de pe Facebook si iti poate sabota campania de pe o zi pe alta. Am vazut campanii care si-au dublat costul per actiune peste noapte datorita frecventei.

Stiu ca poate parea ciudat, dar acum e primul lucru pe care il verific dupa ce incep sa rulez o campanie.

In plus, am si o tehnica sa o tin sub control asa cum vei vedea in acest articol. Pentru ca in fond este un indicator ca oricare altul si care poate fi masurat, adaptat si mai ales manipulat.

CPA, CPC si frecventa reclamelor

Cand vine vorba de optimizarea campaniilor, CPA si CPC sunt cei doi indicatori pe care trebuie sa ii urmaresti constant. Si cel mai probabil asta faci, iar solutia pe care o abordezi este sa opresti campaniile care costa mult.

Iar in final ajungi sa opresti toate campaniile si sa o iei de la capat. Ceea ce nu iti ofera nici constanta si nici randament.

Iata care poate fi de fapt problema.

CPA si CPC iti spun CUM anume performeaza campania ta, dar nimic despre DE CE face asta, fie ca e bine sau rau. Lucru care te tine intr-un cerc vicios pentru ca nu vei sti asta nici la urmatoarea ta campanie.

Prin urmare ai nevoie de ceva date in plus pentru a intelege exact ce se intampla. Sigur, te poti uita la rata de conversie, la CTR, dar si la frecventa, doar despre ea vorbim aici.

Si ca sa intelegeti mai bine conceptul din spatele frecventei, va dau un exemplu de care sigur v-ati lovit si voi.

In calitate de client, cu siguranta ai vizitat un site si ai revazut reclama lor peste tot zile la rand. Mai rau, uneori chiar ai cumparat ceva si ai revazut reclama la produsul care abia ti-a fost livrat.

Si apoi iar pe Facebook. Si pe Skype si in Messenger.

Adica exact ca atunci cand te uiti la televizor si vezi aceeasi reclama de 5 ori pe durata unui film.

Destul de enervant, nu?

Ce mai poti citi:

Una dintre primele lectii pe care le-am invatat despre reclama pe Facebook este sa fac permanent diferenta intre Facebook si Google. Cei care au reclame pe search pot sa spuna cu certitudine ca frecventa le este cel mai bun prieten si nu un inamic silentios.

Sa spunem ca firma ta vinde pantofi sport Adidas, asadar de fiecare data cand cineva cauta asta pe Google este in interesul tau sa apari cat mai des in rezultate.

Cu Facebook lucrurile sunt insa diferite. Si am invatat pe pielea mea cand CPA-ul s-a dublat peste noapte si nu am inteles de ce. Din fericire, datorita acelei experiente te pot scuti acum sa ai aceeasi problema.

Marketingul online nu este o chestie pe care o inveti la un curs si apoi o aplici constant si matematic. De fapt, asta poate fi o greseala majora pentru cei care se pregatesc in domeniu. Te antrenezi sa inveti totul despre audiente si reclame eficiente, sa anticipezi miscarile clientilor si sa preconizezi expunerea pentru a te mentine pe curba de crestere.

Si uiti cel mai important element. Niciodata volumul sau marimea nu pot fi echivalate cu productivitatea si profitul.

Pentru ca eu cred cu tarie ca un marketer bun este cel care imbina creativitatea cu analiza indicatorilor. De prea multe ori am vazut campanii care pun accent doar pe CPA si uita de elementul uman.

Uita ca interactioneaza cu oameni si ca au foarte putin timp la dispozitie sa livreze mesajul. Si ignora mesajul pe care campaniile lor il transmit audientei.

Daca pui 10 marketeri in aceeasi camera, 8 dintre ei iti vor spune ca frecventa este importanta si ca este un element definitoriu pentru a face un client sa cumpere. Adica, daca reclama ta apare mai des decat a competitiei, cu atat iti cresc sansele de a avea clienti fericiti.

Doar ca se inseala.

Frecventa este un indicator al empatiei

Facebook iti poate asigura succesul daca nu uiti sa o tratezi asa cum vrea si Mark: ca pe o platforma care iti ofera un mix de noutati de la prieteni printre care sunt presarate stiri, reclame si evenimente.

Este in acest moment singura aplicatie in care sunt milioane de oameni. Si nici unul nu se inscrie ca sa se uite la reclame.

Si cu toate astea scopul nostru este sa ajungem la ei. Si spre deosebire de Google Ads noi nu venim in ajutorul utilizatorilor. Suntem in cel mai bun caz neutri si de cele mai multe ori agasanti.

Frecventa reclamelor tale este indicatorul care iti spune cum anume te porti cu audienta ta.

Cand ea incepe sa creasca, abilitatea audientei tale de a tolera reclama incepe sa scada. Si asta in conditiile in care oricum creierul uman a invatat deja sa ignore bannere si orice alte mesaje tip reclama pe care tu le intalnesti cand navighezi.

Acest lucru inseamna ca orice reclama poate fi victima frecventei. Si orice reclama are o durata de viata.

Solutia: creeaza reclame eficiente

Asa cum am zis, pentru mine frecventa este un indicator extrem de important. Urmaresc si ceilalti indici, dar acesta in mod special imi spune cand reclama si-a incheiat ciclul de viata.

Din experienta mea, o reclama ar trebui schimbata o data la 5-7 saptamani, adica maxim o luna si jumatate. Am vazut reclame care au rezistat chiar 4 luni inainte sa le inchid, dar si unele care au rezistat doar 2 saptamani.

Strategia pe care o folosesc acum se desfasoara pe parcursul unei luni de zile pentru ca schimb reclamele la maxim 6 saptamani. Nu trebuie sa o luati ca regula, dar pentru mine o durata de viata a unei reclame de 4-6 saptamani s-a dovedit a fi optima.

Acestia sunt pasii pe care ii urmez:

  1. creez reclamele si le distribui in seturile de reclame care performeaza cel mai bine; urmaresc astfel sa am un raspuns rapid, maxim 1 saptamana
  2. incep sa creez variatiuni si sa ma joc cu toate elementele definitorii ale reclamei: pozele, CTA-ul, mesajul, culorile, titlul, butonul. Pun toate variantele in seturile active
  3. dupa aproximativ 2 saptamani incep sa aleg variantele castigatoare. Urmaresc atent CTR-ul si rata de conversie. Pastrez variantele castigatoare si le opresc pe toate celelalte
  4. In acest moment schimb toate reclamele si folosesc pe cele care mi-au generat cele mai bune rezultate conform testelor. Nu doar ca am reclame noi, proaspete si care nu obosesc audienta, dar imi creez si o baza consistenta de designuri si texte.

Aceasta procedura iti ofera nu doar un sistem disciplinat de a lucra la o campanie, ci si o abordare noua asupra monitorizarii campaniilor.

Cu totii vrem rezultate rapide, dar in goana dupa profit uitam de client. Scopul campaniilor tale nu ar trebui sa fie niste cifre cu care sa te mandresti, ci clienti fericiti.

Acum, nu trebuie sa vedeti frecventa ca pe un obstacol care va opreste sa incepeti reclama pe Facebook. Din contra, faptul ca stiti cum sa o combateti, cumulat cu munca si analiza, reprezinta solutia pentru o campanie de succes.

Iar o campanie pe Facebook facuta bine nu te dezamageste niciodata.

Distribuie articolul

Adrian Chirca

Pasionat de tot ce tine de marketingul digital, am aplicat cu succes in ultimii 10 tehnici si stategii eficiente pentru a gasi calea catre succes pentru companii mici si mijlocii. Scriu frecvent despre optimizare, Facebook Ads, canale de vanzari si business-uri online.

Click Here to Leave a Comment Below
Ghidul avansat pentru optimizarea bugetului Facebook la nivel de campanie | Adrian Chirca - 13/05/2019 Reply

[…] acel ad set pe care il considera cel mai bun in raport cu audienta aleasa, iar in cazul in care aceasta devine suprasaturata sau prea mica, va muta bugetul pe urmatorul ad set ca releventa si […]

Noua formula prin care Facebook iti auditeaza relevanta reclamelor [2019] | Adrian Chirca - 20/05/2019 Reply

[…] acel ad set pe care il considera cel mai bun in raport cu audienta aleasa, iar in cazul in care aceasta devine suprasaturata sau prea mica, va muta bugetul pe urmatorul ad set ca releventa si […]

Leave a Comment: