Cum sa alegi numele domeniului si ce trebuie sa faci ulterior

Scris de Adrian Chirca

03/11/2017


Alegerea numelui de domeniu este primul lucru la care se gandeste un antreprenor cand se hotaraste sa intre in zona de comert online. Stie ca are nevoie de un site si ca are nevoie de un domeniu. Acesta reprezinta afacerea in sine, identitatea companiei online si trebuie sa fie in primul rand disponibil.

Sa gasesti un nume potrivit pentru magazinul tau online nu este atat de simplu pe cat pare. Este poate identic cu a gasi un nume pentru produsul tau. Trebuie sa se potriveasca cu afacerea ta, sa fie sonor si eventual usor de pronuntat.

Daca numele pe care il alegi pentru firma poate fi relativ orice combinatie care ti se pare la indemana, alegerea numelui de domeniu necesita ceva mai multa consideratie. Evident, daca ti-ai ales numele de firma pe modelul IMPEX SRL ai nevoie cu atat mai mult de un brand pe care il poti extinde si in online.

Pare complicat?

Stai linistit, acest articol te va ajuta sa iti gasesti un nume de domeniu potrivit, sa nu cumperi sub impulsul momentului si mai ales ce sa faci in cazul in care ai deja un brand si numele de domeniu nu este disponibil.

Cat de important este numele ales

Alegerea numelui este un proces interesant. Numele ales va ajuta clientii sa te gaseasca mai repede, iti va consolida pozitia companiei online si  iti va creste credibilitatea.

Planurile sunt gata. Esti plin de energie si te apuci de treaba.

Daca iti alegi un nume de domeniu neinspirat e posibil sa ai probleme pe termen lung. Numele domeniului are un impact asupra optimizarii rezultatelor de cautare, dar nu este cel mai important criteriu.

In acest moment sunt peste 300 de milioane de domenii inregistrate si mai mult de 300.000 de domenii in Romania (.ro). Cresterea in ultimii ani a fost agresiva in conditiile in care in urma cu 10 ani erau undeva in jur de 80.000 de domenii inregistrate.

Acest aspect poate face ca numele tau de domeniu sa fie ceva mai greu de gasit.

Pentru cei aflati la inceput, tentatia mare este de a inregistra un domeniu cu exact aceleasi cuvinte care denumesc produsul sau serviciile care urmeaza a fi vandute.

De exemplu, sa spunem ca vrei sa vinzi online pantofi din piele. Evident iti doresti sa apari in cautari dupa cuvinte ca „pantofi din piele”,  „pantofi din piele barbati” etc.

Primul gand ar fi sa iti inregistrezi domenii de genul:

pantofidinpiele.ro

pantofipiele.ro

Pare a fi o strategie buna sa fii primul in cautari si sa detii un astfel de domeniu.

Din pacate nu prea e.

Google a observat demult faptul ca orice tactica SEO implica un domeniu de forma produs.com sau cuvant-cheie.com. 

In urma cu 10 ani daca vroiai sa vinzi repede telefoane mobile era foarte simplu! Luai domeniul telefoaneieftine.ro si dupa 2 zile erai pe prima pagina.

Fara munca, fara linkuri, fara continut sau alte optimizari. SEO pur cu un nume de domeniu, niste cuvinte-cheie aruncate prin pagina si gata.

Raspunsul Google a venit in 2012 sub numele Exact Match Domain Update.

Acest update a modificat drastic pozitiile site-urilor si rezultatele cautarilor. Toate site-urile cu rank mediu, fara continut s-au scufundat. Cele noi erau ca si inexistente.

Deci, ce e de facut?

Creaza-ti un brand si urmeaza linia

Sa-ti creezi un brand poate sa coste mai mult, dar in final va merita efortul. Cuvintele cheie genereaza si ele rezultate in cautari, dar un brand va fi mult mai usor de gasit.

Iti poti crea un brand care sa defineasca produsul tau sau un cuvant-cheie pentru o intreaga gama de produse. Cu un brand unic, poti sa fii sigur ca vei fi printre primii in orice cautari dupa brand. In plus, un brand te va ajuta in orice comunicare ulterioara.

Daca ai deja un brand sau magazin fizic stii la ce ma refer.

Exemplu:

Laura – cosmetice profesionale

Site-ul tau ar putea fi:

cosmeticelaura.ro;

Sa ai un brand de genul Sephora, Il Passo sau eMag costa si dureaza. Va trebui sa educi piata, sa investesti in brandul tau si sa ai un plan de promovare pe termen lung.

O data creata identitatea companiei tale poti sa incepi sa te orientezi catre numele de domeniu. Lucrurile vor fi mult mai usor de gestionat.

Foloseste brandul tau ca nume de domeniu

Cand ai totul pus la punct, cea mai simpla solutie este sa folosesti brandul tau ca nume de domeniu. De ce? Pentru ca asa isi vor aduce aminte clientii de tine, asa te vor recomanda si asa vor ajunge iarasi la tine.

Prin cautari in Google. Iar cea mai mare parte din trafic va veni din acest tip de cautare denumit cautare directa. Definitia acestui tip de cautare este data de faptul ca utilizatorul stie unde vrea sa ajunga sau cunoaste destinatia, dar nu si adresa exacta.

De exemplu cineva care doreste sa cumpere produse Adidas ar putea cauta:

adidas romania

produse adidas

magazin adidas

Urmand acelasi exemplu, cand potentialii tai clienti vor cauta produsele tale, cel mai probabil vor ajunge la tine pe site.

Ce faci daca domeniul pe care il vrei nu este disponibil?

Ai deja o identitate creata. Ai un logo, carti de vizita si esti pe punctul de a incepe lucrul la site.

Poate ai deja un magazin fizic si vrei sa incerci si online.

Cauti domeniul la care te gandesti de cateva zile. Descoperi ca este deja luat.

Ce faci?

Renunti sau regandesti toata strategia?

Din fericire exista cateva variante care te pot salva.

1. daca e deja inregistrat si nu este folosit, poti incerca sa il cumperi

Nu uita inainte sa verifici la OSIM daca poti folosi denumirea.

2. adauga un cuvant alaturi de brandul tau

Un prim exemplu ar fi domeniul pe care il folosea Tesla. Pentru ca domeniul tesla.com era luat, pana sa cumpere domeniul au activat pe teslamotors.com

Poti folosi un verb sau un cuvant din seria „shop” , „store” pentru a crea domeniul tau. Cel mai indicat ar fi sa gasesti un cuvant care sa aiba direct legatura cu domeniul in care activezi.

Evita sa folosesti cifre sau alte caractere in numele domeniului. Nu urca prea repede in cautari si in plus iti poate cauza in promovari ulterioare. Daca in orice comunicare uiti o cifra e posibil sa transmiti altceva.

3. ia in calcul o alta extensie

Cel mai indicat este sa folosesti extensia .ro, dar daca nu este disponibila si crezi ca la un moment dat te-ar ajuta un domeniu international poti opta pentru .eu sau chiar .com.

Chiar daca nu ai in plan o extindere internationala, ar trebui sa stii ca orice extensie ai alege nu influenteaza pozitia ta si nici rezultatele cautarii. Tot ce influenteaza este audienta, doar pentru ca .com este unul dintre cele mai uzitate extensii. Multi oameni se feresc de extensii ca .net, .eu, .ru doar pentru ca sunt asociate cu site-uri de spam sau cu un grad ridicat de neincredere.

Ca sugestie, daca ai gasit domeniul .ro pe care ti-l doresti ai putea sa iti iei si domeniul .com. Nu poti stii ce directie o poate lua afacerea ta si ar fi bine sa fii pregatit pentru o eventuala globalizare.

Concluzie

Nu exista prea multe de zis cand e vorba de a gasi domeniul perfect. In Romania, exista numeroase branduri/afaceri care folosesc cuvinte in limba engleza si care sunt extrem de populare.

Totul sta in puterea brandului si nu neaparat cum este scrisa adresa web.

Suntem intr-o era in care numele alternative si denumirile neconventionale castiga teren, chiar daca un brand cu un domeniu .ro ramane cel mai intalnit.

Cand cineva se gandeste la un business din Romania se va gandi la o extensie .ro. Spune-i despre brandul tau si cel mai probabil va cauta dupa formula afacereata.ro.

Sper ca am reusit sa iti ofer cateva directii cu privire la cum ar trebui sa ajungi sa ai un nume de domeniu competitiv si care sa te ajute sa iti pui pe picioare un magazin online.

Daca ai deja un brand si ai gasit numele de domeniu preferat, cumpara-l. Daca nu foloseste cu incredere una din solutiile de mai sus si impartaseste cu noi ce varianta ai ales.

Ai deja un brand si ai deschis un magazin online? Ce nume de domeniu ai ales?


Despre mine

Sunt Adrian Chirca - fondatorul Academiei Antreprenor Digital si autorul newsletterului cu acelasi nume unde trimit saptamanal resurse din sfera industriei digitale.

In ultimii 10 ani am lansat peste 15 cursuri, am pus bazele unui membership si am lucrat cu zeci de antreprenori pe strategie digitala. Poti sa intri in contact cu mine si pe Twitter.

Citeste si alte articole

  • {"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

    Vino alaturi de alti +2000 de abonati care primesc 1 sfat practic in fiecare duminica dimineata.

    >