Anul 2018 a fost unul provocator pentru mine si cred ca si pentru toti ceilalti care au facut reclama pe Facebook. Mi-am propus ca in fiecare Decembrie sa reflectez putin la ceea ce am facut anul in curs, ce-am invatat si ce pot face mai bine pentru anul care vine.

Anul asta am atins un buget de aproape 100.000 de dolari cheltuit pe Facebook. Sper ca lectiile invatate sa va fie de folos si sa le folositi cu succes in 2019.

Personal sunt fericit ca lucrez intr-o industrie atat de dinamica, cu lucruri care se schimba permanent si care te provoaca constant…nu de alta, dar m-as plictisi. 😀

Anul asta am invatat enorm mai ales ca m-am concentrat mai mult pe mine si am lucrat intens la strategiile pe care le impartasesc cu voi aici si pe care le gasiti sub forma de ghiduri gratuite sau planuri gata de pus in aplicare.

Am invatat MULTE.

Am inceput lucrul cu clienti noi si am testat multe pe piata din Romania. Unele campanii au mers excelent, altele nu. Sunt insa fericit ca am putut sa testez produse diferite de la servicii medicale, pana la consultanta financiara, echipamente sportive si deschideri de restaurante.

Ce am retinut insa din anul asta a fost scandalul Cambridge Analytica care a schimbat radical modul in care se face reclama pe Facebook acum.

Ce mai poti citi:

Toata verva care s-a creat a dus la o imagine catre public ca Facebook nu este sigur si ca datele personale iti sunt preluate si folosite. Asta nu e ceva nou, pentru ca oricum le dai de buna voie cand iti creezi cont, dar cu toata politica relativ transparenta, Facebook a trebuit sa faca ceva schimbari.

Schimbari care au adus o noua experienta utilizatorilor, o experienta mai buna si mai sigura si care a marcat si industria advertisingului.

Si orice schimbare adusa protectiei utilizatorilor, a produs schimbari si pentru noi, marketerii. S-au schimbat anumite moduri de targetare, dar si date despre audientele personalizate.

Facebook este si asa o platforma cumva complicata – mai ales daca esti incepator – iar anul asta am auzit mai mult ca niciodata de la clienti „Facebook nu functioneaza pentru mine!”. Cumva e de inteles, daca nu cunosti sistemul, modul in care functioneaza Facebook.

Am incercat sa le explic, sa testez gratuit pentru o saptamana si sa le analizez rezultatele. Unii clienti pur si simplu nu au vrut sa mai auda de Facebook. Sunt insa sigur ca anul 2019 ii va pune pe ganduri.

Si spun asta pentru ca uitam cu toti ca Facebook este o platforma sociala. Asa s-a nascut si asa lupta zilnic sa ramana.

Toti cei care vor sa profite de reclama pe Facebook vor rezultate in 3 zile si eventual cu un buget de 50 de lei pe zi. Cresterea si schimbarile nu se fac asa de repede. Ai nevoie de strategie, sa iti cunosti piata si mai ales sa tii sub control mesajul pe care il transmiti.

Facebook este de fapt ca o oglinda.

Gandeste-te cum reactionezi tu pe Facebook, la ce dai Like si pe ce reclame apesi sau ce articole citesti.

Noi controlam ce mesaje transmitem si mai ales CE VREM SA VEDEM bazat pe ceea ce ne trezeste interesul.

Iar acest lucru este folosit prin marketingul online.

Platforma nu face altceva decat sa ofere utilizatorilor mai mult din ceea ce stie ca ii intereseaza, chiar daca asta poate fi vazut uneori ca un lucru care te poata agasa. Spre deosebire de Google care iti serveste reclame pe baza a ceea ce cauti, Facebook iti poate afisa si informatie de care crede ca ai nevoie si de care nici tu nu stii (cel putin momentat).

Facebook tine la valorile sale si la utilizatori si este unul dintre motivele pentru care a luat noi masuri anul asta legate de confidentialitate si de experienta overall.

Din fericire avea deja un tool prin care masura impactul pe care il au reclamele asupra utilizatorilor si care se numeste Relevance Score (Relevanta).

Pentru cei care faceti reclama, stiti deja despre acel scor de la 1-10 care indica gradul de interactiune al reclamei cu audienta si interesele lor. O formula clara cum se calculeaza nu exista, dar pot sa va spun cu siguranta ca este un mix de clickuri obtinute, interactiune, pozitivitatea mesajului, imagine, rata de conversie si altele.

Un aspect important este ca un scor mic determina inevitabil un cost mai mare al reclamei. De fiecare data cand testez sau incep o campanie si am intr-un ad set un scor de relevanta mai mic de 5, vad corelatia in costurile campaniei.

Si mi se pare firesc, cumva.

Relevanta este in fond un indicator al satisfactiei utilizatorilor care interactioneza cu mesajul tau. Iar Facebook tine cont de asta atunci cand aduce imbunatariri platformei.

Face sens, pentru ca daca utilizatorii sunt satisfacuti de ceea ce vad, petrec mai mult timp pe platforma. Iar pentru Facebook acest timp online se traduce astfel: miliarde de dolari.

facebook-buget

Impactul social al reclamelor

Mai mult ca niciodata, in 2019 reclama ta va avea un impact mai mare daca tii cont de factorul social.

Povestea din spatele reclamei tale poate schimba categoric unghiul din care privesc clientii catre compania ta.

Cei care ma cunosc stiu cat de mult pun accent pe continut in orice strategie digitala. In orice punct din traseul clientului, un mesaj adaptat si care sa creeze engagement iti poate asigura succesul.

Deci, care este legatura cu campaniile tale platite de pe Facebook?

Reclama ta trebuie sa spuna o poveste. Reclama ta trebuie sa comunice atat de puternic MESAJUL catre public, incat acesta sa nu aiba alta varianta decat sa rectioneze, sa comenteze si sa distribuie mesajul mai departe.

Schimbarile facute de Facebook anul asta inseamna si ca reclamele s-au schimbat. Iar cei ce inteleg asta si se comporta ca atare de anul asta vor simti pe pielea lor efectele. Din pacate, reclamele simple, banale in care aratai un produs sau prezentai o lista de beneficii, nu mai au au si nu vor mai avea impact.

Facebook nu are de ce si nici nu vrea sa afiseze reclame banale sau care nu comunica cu audienta. Chiar daca iti promovezi un produs „banal” tot exista mai multe sanse sa il promovezi atata timp cat creezi o poveste in jurul lui.

Spune o poveste. Fa lumea sa rada sau prezinta o poveste a unui client.

Prin luna septembrie, am inceput o campanie a unui client care intermediaza credite. Stim cu toti ce parere are lumea de credite si cu toate astea, am reusit sa avem un start interesant.

Am gasit la el cateva povesti ale unor clienti carora le-a schimbat viata si i-a ajutat sa isi cumpere o casa. Am folosit acele mesaje si le-am inclus in reclame. Evident ca impactul a fost urias, foarte multi s-au regasit in povestile acelea si au simtit nevoia sa isi spuna la randul lor povestea.

Asadar, cand te apuci sa iti scrii textele pentru reclama, tine cont de ceea ce ar dori clientela ta sa auda si sa impartaseasca. Asta iti va putea salva bugetul de reclama in 2019.

Si asta nu e tot. Facebook nu tine cont doar de relevanta reclamei tale, ci si de intreaga experienta pe care o oferi consumatorului.

Experienta consumatorului pe Facebook

Cum urmareste Facebook asta?

Platforma tine cont de review-urile de pe pagina companiei si mai nou prezinta sondaje celor care au cumparat din Facebook pentru a lua pulsul procesului de cumparare.

Adica intreg procesul de la clickul pe ad pana la livrarea produsului. Este o metoda buna prin care se asigura ca firma nu se pricepe doar la reclama, ci si la livrare.

Asadar, daca te asiguri ca in 2019 tii cont de experienta pe care o oferi consumatorilor, vei fi cu un pas inainte. Este extrem de important sa tii sub control ceea ce oferi clientilor DUPA ce i-ai scos din Facebook si au ajuns pe site.

Analizeaza si optimizeaza lucruri ca viteza de incarcare, CTA-ul din landing page, pagina de plata si, cel mai important, cum se prezinta toate astea pe mobil.

Concluzie

Anul 2019 este cu siguranta un an cu accent pe experienta oferita audientei, al unei altfel de interactiuni –  motiv pentru care vedem atat de des strategii ce includ Chat Bots si Instant Experience.

Sper ca aceste sfaturi sa te ajute in 2019 si sa nu te temi ca o data cu cresterea costurilor si a dificultatii de a face reclama pe Facebook, marketingul nu va fi la fel de eficient. Din contra, cei care tin pasul cu schimbarile vor vedea rezultate excelente si anul care vine.

Jocul Facebook este un joc al celor care inteleg cum functioneaza platforma, care stiu ca cei care vad reclamele sunt oameni si sunt ghidati de sentimente, recomandari si povesti.

Articole similare:

 


Adrian Chirca

Pasionat de tot ce tine de marketingul digital, am aplicat cu succes in ultimii 10 tehnici si stategii eficiente pentru a gasi calea catre succes pentru companii mici si mijlocii. Scriu frecvent despre optimizare, Facebook Ads, canale de vanzari si business-uri online.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *