Undeva prin 1948 un fost absolvent de Harvard ajuns intre timp profesor a adus in prim plan termenul de „marketing mix„. Pe scurt, Neil Borden a plecat de la premiza ca, daca cunosti bine audienta si comportamentul cumparatorului, poti concepe un plan de marketing in asa fel incat poti ii influenta decizia de cumparare.

Teoria a fost aplicata cu succes de-a lungul timpului, dar o data cu era digitala solutiile de a ajunge la audienta potrivita au inceput sa cunoasca modificari. Mai mult, marketingul digital a fost privit o buna perioada de timp ca o cheltuiala si in nici un caz ca o investitie pe termen lung.

Suntem si acum martorii unor campanii traditionale inca focusate pe canale clasice gen tv, radio, outdoor. Tehnologia si mai ales social media au arata insa intr-un timp relativ scurt ca fara o prezenta solida in online este foarte posibil sa pierzi din expunere.

Prin urmare, companiile au inceput sa se focuseze pe zona digitala, s-au creat departamente speciale si chiar joburi in online de care nici nu se vorbea acum 10 ani.

In Romania suntem inca in faza de pionerat, dar in mod cert facem progrese. Firmele mici si mijlocii au inceput si ele sa inteleaga notiunea si mai ales cat de important poate fi un site sau o pagina de Facebook.

Daca pe canalele clasice de vanzari si de marketing schema este aceeasi – prospectare, clienti, retea de vanzari – in digital lucrurile stau diferit.

Marketingul digital este un instrument atat de puternic incat poate schimba o afacere in termen de cateva luni. Marele avantaj este ca mediul online iti permite sa ajungi la mai multi clienti in acelasi timp. 

O afacere care este activa pe mai multe canale isi poate expune serviciile si produsele 24/24 oferind astfel potentialilor clienti acces nelimitat si optiunea de a cumpara oricand.

Iar asta este un mare pas pentru orice afacere care se bazeaza pe vanzari. Mai mult, o companie mica cu o strategie bine structurata poate oricand sa concureze cu cel mai mare competitor al sau.

Mai jos iti expun 3 metode prin care marketingul digital te poate ajuta sa iti cresti vanzarile si sa iti cresti profitul companiei.

Expunere

In momentul asta in Romania sunt undeva la 20.000 de magazine online, dar functionale probabil ca mai putin de jumatate. Cu atata diversivitate si informatie la indemana, mai mult de 70% dintre cumparatori cauta cel putin 2-3 variante inainte de a se decide pentru a cumpara.

In conditiile astea, poate parea ca piata este saturata, dar exista un loc imens de crestere.

Cum?

  1. Incearca sa abordezi lucrurile diferit. Poate ai o afacere model clasic – magazin, prestari servicii etc – si nu ai nevoie de un site. Majoritatea clientilor iti vin din recomandari sau din colaborari.

Nu ai nici pagina de Facebook si nici nu vrei pentru ca nu ar avea cine sa se ocupe de ea si oricum, cati clienti noi sa obtii?

Nimic mai gresit in abordare. Am multi clienti care sunt in zona asta si au inceput sa inteleaga importanta pe care o are digitalul in afacerea lor. In afara celor care cred ca un site iti dubleaza afacerea peste noapte si vor sa fie primii in Google (!), clientii care se ocupa de expunerea lor si trateaza digitalul ca pe un canal separat sunt cei care au cele mai mari sanse sa isi creasca profiturile.

2. Pune la punct o strategie pentru promovare online.

Acest pas este poate cel mai important si chiar daca necesita timp si bani, rezultatele nu vor intarzia sa apara. O buna indexare a siteului, o pagina de Facebook si reclamele platite te pot propulsa mai repede decat crezi.

Nu trebuie sa uiti nici de Google My Business care este crucial atat pentru afacerile online cat si cele offline. Iti poate imbunatati expunerea fata de audienta, oferind date despre locatie sau orar, dar si prin review-uri oferite de clienti si linkuri catre site si pagini sociale.

Google My Business este un tool excelent pentru SEO local, fiind in acelasi timp GRATUIT!

Campanii in social media

In mod cert reclamele online ofera beneficii mult mai mari din perspectiva cost-profit. Poate ca reclamele la TV au o audienta extinsa, dar nu poti avea niciodata control asupra datelor demografice asa cum poti face in Facebook.

In plus, costurile sunt extrem de mari pentru o companie aflata la inceput. Dar, cu ajutorul unei campanii de Facebook si a unui canal de vanzare optimizat poti sa iti creezi in scurt timp o audienta „croita” pe modelul tau de business.

Cu ajutorul reclamei pe Facebook iti poti defini audienta in functie de anumit criterii. Un produs de nisa pote sa fie expus fix audientei care sa il considere interesant.

Cu parametrii corect setati, reclamele vor fi vazute de acei oameni care sa prezinte un mai mare interes pentru acea categorie de produse. Iar aceasta metoda face ca un ad sa fie mai ieftin si sa iti permita sa faci teste pentru a determina ce mesaj raspunde cel mai bine.

Ulterior, cu un mesaj bun si un canal adecvat produsului/serviciului poti converti aceasta expunere in vanzare. Abia din acest moment te poti concentra pe valoarea totala a vanzarilor, cost per lead si bugete. Potentialul de a creste profitul se va mari, iar costurile cu reclama vor incepe sa scada.

Planifica pe termen lung

Exista o multime de strategii pe termen scurt care au un randament bun in ceea ce priveste cresterea vanzarilor. Acestea pot fi ceva de tipul concursurilor sau lansarea de noi produse.

Insa cand vorbim de o strategie solida, consistenta de crestere a vanzarilor, marketingul digital se aseamana extrem de mult unui maraton si nu unui sprint.

Asa ca, daca iti doresti sa ai un magazin online care sa faca milioane peste noapte, trebuie sa iti spun ca nu va fi asa usor. Poti ajunge sa faci asta, dar in nici un caz daca sari etape si nu iti calculezi cu grija miscarile, bugetul si timpul.

Ca sa poti avea rezultate sustenabile si crestere „sanatoasa” ai nevoie sa construiesti o strategie pe termen lung:

  • creste cat de mult poti expunerea brandului si a produselor tale
  • gasesti avocati ai produselor care sa iti scrie review-uri sau care sa le share-uiasca pe Facebook, Instagram
  • fa-ti un audit al site-ului in ceea ce priveste functionalitatile, partea de SEO si de canal de vanzare
  • foloseste cat mai multe date despre audienta ta fie ca le iei din Google Analyics fie din Facebook
  • tine audienta sub control si cand ai destule date te poti folosi si de tehnici de remarketing.

Marketingul digital este o componenta critica a oricarui mix de marketing, ca sa nu zic cel mai important. Abordat corect, el este o resursa extrem de valoroasa care iti poate mari profiturile, si care iti va oferi date despre comportamentul clientilor tai, nevoi, preferinte si in final detalii despre cum le poti influenta decizia de cumparare.

Cu toate ca exista pe piata initiative pe termen scurt, eu personal prefer strategiile pe termen lung. Sa obtii o pozitie buna si sa iti cresti ROI in mediul online necesita timp si rabdare.

Ma poti contacta aici daca vrei sa discutam despre ce strategie ar trebui sa abordezi si care sa se potriveasca modelului tau de afacere.

Adrian Chirca

Pasionat de tot ce tine de marketingul digital, am aplicat cu succes in ultimii 10 tehnici si stategii eficiente pentru a gasi calea catre succes pentru companii mici si mijlocii. Scriu frecvent despre optimizare, Facebook Ads, canale de vanzari si business-uri online.

Post Comment