Scroll to top

Regulamentul General privind Protectia Datelor Personale: informatii pentru toti cei care desfasoara afaceri online


Adrian Chirca - 18/12/2017 - 1 comment

Regulamentul General privind Protectia Datelor Personale (GDPR) a fost aprobat in luna aprilie 2016 si va intra in vigoare incepand cu data de 25 mai 2018. Potrivit noilor reglementari, companiile care ofera servicii sau produse clientilor din Europa trebuie sa se supuna acestor norme si sa isi ajusteze afacerile intocmai. In aceste conditii, indiferent unde este localizata firma, daca site-ul este disponibil in Europa, aceasta trebuie sa se supuna regulilor GDPR.

Conform cu aceste reguli, companiile trebuie sa ofere mai multe informatii legate de modul in care colecteaza, pastreaza si protejeaza datele clientilor. In plus, trebuie sa le ofere acestora dreptul de a fi stersi din orice liste de evidente si sa notifice autoritatea de supraveghere in cel mult 72 de ore orice fel de scurgere de date.

Regulamentul General privind Protectia Datelor Personale va avea un impact major asupra modului in care se va desfasura comertul online in Europa, dar in principiu toate aceste norme ofera avantaje majore atat consumatorilor cat si companiilor.

Acum sa vedem ce presupune si cum il putem folosi in avantajul nostru.

Cui se adreseaza Regulamentul?

Regulile GDPR nu se adreseaza doar companiilor din Europa care vand produse clientilor din Europa. Se refera la toti cei care au interactiuni cu clienti din Europa.

Bineinteles, acestea nu sunt valabile doar pentru cei care vand produse online. Companii ca Facebook, Google sau Shopify trebuie sa se alinieze acestor noi reguli (unele au facut-o deja) pentru a evita orice fel de penalizare.

Este clar ca aceste modificari cu privire la datele personale afecteaza toate companiile de la cele cu 2 angajati pana la cele cu 5000 de angajati. Cele mai multe companii au un numar mic de salariati si ma voi referi aici la ei pentru ca sunt cu siguranta in numar mai mare.

Cei care deruleaza deja o afacere online ar trebui sa stie ca au totusi alte norme fata de companiile mari si este destul de important de stiut care sunt prioritare. Un exemplu este faptul ca anumite aspecte de protectie se adreseaza doar companiilor care au mai mult de 250 de angajati.

Pentru restul, regulile GDPR sunt ceva mai simplu de implementat, asa cum le voi detalia mai jos.

Acordul consumatorului

Poate cel mai important aspect, aceasta regula ofera putere deplina europenilor sa stie exact ce se intampla cu datele lor. Mai pe scurt, un site nu mai poate presupune ce vrea si ce nu vrea un consumator.

De exemplu, casute pre-bifate sau care sunt dificil de vazut/debifat nu mai constituie acordul clientului. Si se intampla destul de des in cazul abonarii la newsletter.

Cere doar datele de care ai nevoie

„Inima” regulilor GDPR este reprezentata de datele personale. Si prin date personale se refera la:

  • numele si prenumele
  • adresa de corespondenta
  • CNP-ul sau numarul de telefon
  • adresa IP
  • identificatorii de tip cookies

Prin urmare daca nu ai nevoie de anumite date, mai bine nu le cere. In schimb daca le ceri trebuie sa fii foarte clar la ce le vei folosi. De exemplu nu ai nevoie sa stii unde anume lucreaza clientii tai, dar daca le ceri sa spunem ziua de nastere, specifica foarte clar la ce vei folosi acest lucru.

Cel mai simplu este sa scrii aceste detalii atat in termeni si conditii, cat si intr-o pagina dedicata protectiei datelor personale.

Fii transparent

Cei care urmaresc implementarea acestor reguli vor ca totul sa fie mai simplu pentru consumatori. GDPR nu inseamna doar reguli, dureri de cap si schimbari pentru site-uri. Nu e asa greu sa mai pui un link cu „dezabonare” in mailurile pe care le trimiti. Sau chiar sa te ocupi sa ai o pagina cu termeni si conditii in care sa spui clar cum se face livrarea, cu cine faci platile online, procedura de retur etc.

Atata timp cat ele sunt la vedere, nu ai de ce sa iti faci probleme de eventualele plangeri. Iar daca ai beneficii in plus – gen securizare SSL – spune asta clientilor tai!

Regulamentul General privind Protectia Datelor Personale este din aceste puncte de vedere o mare oportunitate. Oamenii vor sa comande online in siguranta, iar comerciantii vor sa nu mai fie confundati cu site-uri obscure care vand sub masca unui domeniu produse fake sau neconforme.

Datele personale sunt importante oricat de mult s-ar lovi de asta departamentele de marketing. Ar trebui sa se foloseasca de aceste date pentru a consolida legatura clientilor cu brandul, dar si pentru a influenta decizia de cumparare. Si pot face asta de la supermarketuri pana la site-uri care vand haine.

Mici detalii pot face diferenta in actuala piata de ecommerce. Specifica clientilor tai ca ai integrate normele GDPR. Fa din asta un avantaj in fata concurentei.

Concluzie

Pe scurt, Europa vrea o piata online sigura si transparenta. Dupa investitii de miliarde in infrastructura digitala, pare firesc pasul legat de protectia datelor personale. Acum, pe scurt ce vrea GDPR de la magazinul tau online:

  • explica clar ce se intampla cu datele clientilor tai
  • pune undeva vizibil termenii si conditiile si adauga o pagina despre protectia datelor personale
  • renunta la casutele prebifate, mai ales in cazul newsletterelor
  • respecta intimitatea clientilor tai actuali si viitori
  • profita de aceste schimbari si ofera detalii despre serviciile pe care le folosesti
  • nu uita de tool-urile pe care le folosesti ca instrumente de marketing: si ele trebuie sa se supuna normelor GDPR pana in mai 2018.

Regulile GDPR inseamna o restructurare a proceselor, procedurilor, strategiei de vanzare si marketing. Poate genera atat investitii pentru alinierea la standarde, dar si amenzi usturatoare in cazul in care acestea nu exista. Important este sa stim de ele si sa le implementam din timp.

Datele personale devin acum extrem de valoroase. Si orice valoare genereaza posibilitati uriase de afaceri pentru cei care o detin.

Author avatar

Adrian Chirca

http://www.adrianchirca.ro
Adrian Chirca este fondatorul companiei Brainymule Media din Bucuresti. Agentia este specializata in solutii creative menite sa ajute companiile sa isi optimizeze prezenta online prin strategii digitale de marketing. Compania lucreaza cu antreprenori si firme mici si mijlocii, pentru a dezvolta strategii online menite sa creasca vanzarile si sa maximizeze profitul.

1 comment

  1. […] scris ceva despre GDPR acum ceva luni asa ca nu mai e cazul sa fac un ghid acum. S-a umplut deja netul de tot felul de solutii si chiar […]

Post a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *