Scroll to top

Legende despre comertul online


Adrian Chirca - 15/12/2017 - 0 comments

Internetul e infinit si iti ofera posibilitati practic nelimitate. Citesti zilnic povesti de succes si iti doresti si tu sa faci bani. Nu neaparat sa devii milionar, dar atat cat sa nu te mai duci la munca si sa scapi de fata noului tau sef. E la moda acum afacerea prin intermediul Amazon, dar succesul nu consta decat intr-o schema care produce bani din alta parte. Internetul este o piata uriasa, dar daca vrei sa faci bani stand in fotoliu trebuie sa iti spun ca nu o sa se intample.

Afacerile online nu sunt pentru cei care fug de munca. Asa cum nu sunt afacerile in general. Cei pe care ii stiu cu afaceri online de ordinul zecilor de mii de euro profit, au muncit si s-au zbatut mai mult decat cu orice afacere pe care au avut-o.

Poate cei care vand produse digitale sa aiba ceva mai putin de munca. Dar in retail, munca este continua si intensa. Pe scurt, oricine are o afacere online iti poate spune ca orice zi e diferita tocmai pentru ca ecommerce-ul este un monstru cu mai multe fete.

Faci un site si astepti sa curga comenzile

Din pacate nu functioneaza asa. La prima vedere, sa iti faci un magazin online e extrem de simplu. Ai la dispozitie tot felul de solutii ready-to-go, chiar si la 100 de euro pe luna. Poti la fel de simplu sa iti faci un cont pe Shopmania sau Shopify si a doua zi sa incepi sa vinzi. Sau sa te folosesti de Facebook si site-uri de anunturi.

Faptul ca poti intra atat de usor in piata online nu e un avantaj. Pentru ca in felul asta piata se aglomereaza mai repede si concurenta creste. Si cu cat ai mai multi concurenti, cu atat creste distanta dintre tine si clienti.

Este echivalentul in a-ti deschide un magazin pe camp, in afara Bucurestiului sa zicem. Langa tine mai sunt 20 de magazine care vand acelasi lucru. Nu sunt drumuri si nici oameni care sa stie de minunata zona de shopping.

Ai nevoie de drumuri si de campanii de promovare. Trebuie sa construiesti, sa iti faci reclama si sa alergi dupa clienti.

Nu ai nevoie de un brand ca sa vinzi online

Nu ai nici o sansa sa concurezi cu magazine ca eMag. In loc sa visezi sa ajungi ca ei, mai bine ocupa-te de brandul tau si scrie-ti povestea online. Nu te baza pe multe produse, te poti orienta catre maxim 2-3 categorii.

Clientii sunt mai incantati sa cumpere de la un magazin mic, care are o nota personala, ofera sfaturi si comunica cu clientii chiar daca preturile sunt mai mari. Aveti aici un exemplu.

Planifica cu grija orice comunicare online si nu spera peste noapte sa devii viral. Nici macar cu ajutorul „influencerilor” de pe Instagram si Facebook. O sa arunci banii pe fereastra pentru zeci de mii de like-uri care vor avea in spate cateva zeci de comenzi.

Cheia succesului este sa ajungi la clienti pe canale de achizitie reale, sustenabile si nu sa te folosesti de strategii-minune de creste a vanzarilor.

Brandul tau nu are nimic special oricat de mult ti-ar placea tie. Mai sunt si altii care fac asta, dar te poti diferentia de ei. Ofera servicii in plus, comunica cu clientii si creaza o comunitate daca poti.

Pentru ca doar asa poti sa conferi valoare produselor tale si sa castigi bani.

Offline-ul vinde mai greu

In anumite situatii poate ca da. Un magazin fizic depinde de locatie, chirii si mai ales de oameni. Retailul se bazeaza pe un singur canal, iar cei care se adapteaza erei digitale au si mai mult de castigat.

Dar in continuare un magazin fizic are la dispozitie toate cele 5 simturi in lupta cu clientii. Cand intri intr-un magazin poti sa vezi, sa atingi produsele. Online, trebuie sa citesti despre materiale si poti doar sa presupui ca puloverul acela este moale si confortabil. Poti insa sa te folosesti de tehnici de crestere a vanzarilor.

Intr-un magazin online o rata de conversie de 2% arata ca un loz castigator. Pentru un magazin fizic, cifra asta este nesemnificativa pentru ca ea ajunge si la 20%, ceea ce inseamna ca din 100 de persoane care intra, 20 vor cumpara ceva. Fara costuri de livrare, doar platesc si pleaca acasa cu produsul dupa 5 minute.

Online, clientii trebuie sa ajunga la tine cumva (reclama, Facebook, Adwords etc) si apoi trebuie sa iti dea toate datele lor personale: mail, telefon, adresa. In magazin, nu le cere nimeni asta.

Livrarea gratuita nu e importanta

Pentru cei care sunt la inceput poate fi dificil de suportat costul transportului. Cele mai importante elemente de care trebuie sa tii cont sunt numarul de colete si adaosul comercial. 

Cate colete livrezi pe luna? E un numar semnificativ ca sa poti negocia cu curierul?

Unde livrezi cele mai multe colete? Daca ai multe colete in provincie, costurile de kilometri suplimentari pot fi un adevarat calvar pentru afacerea ta.

Imi aduc aminte cand livram ceaiuri cu un pret mediu de 15 lei per pachet. In orase livrarea era undeva la 10 lei, dar aveam localitati unde costul ajungea si la 40 de lei. Nu era in nici un caz tentant pentru un client sa cumpere un plic de ceai cu 60 de lei.

Asta duce la o singura concluzie si anume ca nu poti vinde chiar orice online.

Adaosul pe care il practici este cel care iti defineste afacerea. Dar nu uita ca in adaos intra restul de cheltuieli: ambalare, transport, cost de retur, marketing, costuri de depozitare, comisioane pentru tranzactiile online.

Asadar, daca ai un adaos mare poti suporta tu costul de transport. In Romania, costurile de transport nu sunt foarte mari, dar au un cuvant de zis in finalizarea comenzilor.

In conditiile astea fa-ti o favoare si calculeaza ce profit real ai. Si nu ma refer sa faci un calcul grosier, ci sa vezi exact pe ce cheltui orice leu si ce profit ai. Mai exact, cat te costa sa achizitionezi un client si ce profit net ai per produs? Cat te costa transportul? Nu stii?

Nu imi ramane decat sa iti urez mult noroc.

Author avatar

Adrian Chirca

http://www.adrianchirca.ro
Adrian Chirca este fondatorul companiei Brainymule Media din Bucuresti. Agentia este specializata in solutii creative menite sa ajute companiile sa isi optimizeze prezenta online prin strategii digitale de marketing. Compania lucreaza cu antreprenori si firme mici si mijlocii, pentru a dezvolta strategii online menite sa creasca vanzarile si sa maximizeze profitul.

Post a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *