online-shopping

Ce ar trebui sa stii daca vrei sa iti deschizi un magazin online

Sa deschizi un magazin in Romania se poate dovedi a fi extrem de greu si costisitor. Depinde evident de domeniul ales si mai ales de oras. Puterea de cumparare este un factor important, actele si avizele sunt uneori un calvar, iar oamenii fie nu sunt pregatiti, fie nu prea sunt de gasit. 

Daca ai deja o afacere de succes, ai o gama de produse care da randament si o echipa consolidata, cea mai buna miscare este sa iti deschizi un magazin online.

Stii cum sta treaba deja, faci profit si pare firesc sa vrei sa treci la alt nivel. Sa iti extinzi afacerea este ceva natural, iar in conditiile actuale mediul online este cel care iti ofera cea mai mare expunere.

Cifrele pentru online-ul romanesc sunt impresionante, romanii sunt mai increzatori in retailerii online si in plata cu cardul, prin urmare un e-shop este un pas care iti poate propulsa afacerea la nivel national sau global.

Totusi, acest pas trebuie facut cu atentie.

Sa iti muti afacerea in online are numeroase beneficii, dar mutarea trebuie facuta cu precautie si sunt cateva lucruri de care ar trebui sa tii cont inainte de a porni la drum.

Am adunat mai jos cateva ponturi care sa te ajute inainte de a te hotari ce fel de magazin online iti doresti, ce anume sa vinzi si cum ar trebui sa te promovezi.

Organizeaza din timp partea operationala

Intr-un magazin fizic exista un shop manager, vanzatori si casieri, oameni care se ocupa de stocuri etc. Chiar daca unii dintre ei se ocupa si de alte lucruri, ei stiu in permanenta care este pozitia lor si ce responsabilitati au.

In online, lucrurile stau insa putin diferit.

Daca esti la inceput poti sa te ocupi tu de tot, de la design la livrare. Sau poti angaja pe cineva care sa se ocupe de comenzi si sa te ocupi tu de promovare.

In acelasi timp trebuie sa stii ca ai nevoie de cineva care sa se ocupe de produse – poze, descrieri- sa posteze pe Facebook si sa raspunda la mailuri.

La fel, trebuie sa ai setat si un flux de livrare, respectiv sa stii cum se va face livrarea, lucru care in mod normal ar trebui sa iti ia cateva ore pe zi.

Gandeste-te bine la aceste aspecte, ar fi pacat sa investesti intr-un magazin online si sa descoperi dupa aia ca nu ai timp si resurse sa il intretii.

Asa ca atunci cand iti faci planul, pune-ti pe foaie urmatoarele:

  • cine se va ocupa de operatiunile zilnice de pe site (o sa ai nevoie de update de stoc, modificare de poze si descrieri produse etc)
  • cum se va desfasura procesarea comenzilor si a retururilor
  • cine se va ocupa de ambalare si de legatura cu curierul
  • cine se va ocupa de clienti si de comunicarea cu acestia (vei primi si comenzi telefonice, oamenii vor suna pentru detalii etc)
  • cine face plata sumelor pentru comenzile returnate
  • cine se ocupa de promovarea magazinului online

Poate parea deja ca sunt prea multe aspecte de urmarit, dar e bine sa stii dinainte de ele. Asta nu inseamna ca trebuie sa renunti daca nu esti inca pregatit pentru toate astea.

E mai bine sa stii de ele si sa te pregatesti din timp.

Transportul este mai important decat crezi

Daca ti-ai pus la punct detaliile operationale, din punctul meu de vedere cel mai important lucru cand vine vorba de comert online este transportul.

In fond, vanzarea este inchisa cand produsul tau a ajuns la client.

Asa cum probabil deja stii, livrarea pentru comenzile online este de 10 de ori mai complexa decat sa vinzi clientului intr-un magazin.

In primul rand pentru ca la inceput nu o sa iti poti negocia costul transportului. In al doilea rand, livrarea online inseamna costuri suplimentare: ambalaj, cutii, scotch, facturi etc.

Daca stii deja ce produse vrei sa vinzi fa-ti un calcul pe aceste detalii si eventual comanda-ti cutii adaptate ca dimensiune. Dureaza sa le personalizezi si e de preferat sa le ai cand incep sa iti vina comenzi.

De retinut:

  • daca vinzi produse care vin deja in propriile ambalaje poti sa le trimiti asa, dar discuta despre asta cu curierul sa poti folosi niste ambalaje suplimentare ( de exemplu incaltamintea poate fi livrata asa)
  • daca ai produse care costa pana in 20-25 de lei fa-ti bine calculele. Sa spunem ca ai o comanda de 1 produs si transportul este 15 lei. Clientul va trebui sa plateasca 40 de lei de fapt pentru acel produs. Poti livra gratuit – daca iti permiti pentru inceput si ulterior sa pui fie o limita de suma fie de numar de produse.
  • daca livrezi produse fragile, discuta ce variante iti ofera curierul si fa-ti asigurare la toate coletele pe care le trimiti.
  • daca livrezi prajituri sau burgeri spre exemplu, ai grija la ce ambalaje folosesti. Curierul nu o sa fie foarte atent la cutiile tale si nu ai vrea sa trimiti o ciocolata care ajunge rupta/topita.

In cazul in care nu vrei sa te complici cu toate bataile de cap legate de transport poti folosi 2 variante alternative:

  • stoc-furnizor (dropshipping)
  • e-fulfillment 

Prima varianta e poate cea mai flexibila mai ales ca nu trebuie sa investesti in stocuri. Metoda e simpla si in plus te scapa si de stresul cu transportul.

Cum functioneaza dropshippingul?

Lucrezi cu un stoc virtual agreat impreuna cu un importator/producator pe care il promovezi in cadrul magazinului tau. O data plasata comanda online, aceasta ajunge direct la colaboratorul tau, care o preia si o livreaza.

Conform conditiilor contractuale, un procent din valoarea comenzii se va intoarce la tine.

Varianta asta destul de folosita, este buna daca esti la inceput, dar are si dezavantaje. Dintre ele ar fi ca trebuie sa urmaresti stocul de la furnizor in permanenta si ca produsele le mai vand si altii.

Exista optimizari si poti apela la o integrare a site-ului tau cu cel al furnizorului prin servicii B2B. Costa mai mult, dar iti ofera flexibilitate si poti chiar intra si pe un marketplace, cum ar fi cel de la eMag.

Daca insa ai produsele tale si stoc, cea mai buna varianta ar fi un serviciu de e-fulfillment. Personal cred ca este cea mai avantajoasa varianta si te scuteste de detalii legate de livrare, in special daca abia ai intrat in domeniu.

Cum functioneaza serviciul de e-fulfillment?

Exista companii la noi care presteaza servicii pentru magazinele online si care iti pot asigura intreg fluxul magazinului tau. Costurile nu sunt mari si te scapa si de cheltuielile unui depozit.

Procedura este relativ simpla:

Livrezi produsele catre depozitul firmei colaboratoare si vei plati un cost pentru depozitare. Din acel moment comenzile tale sunt preluate de ei, ambalate, livrate si procesate. Tot ei se ocupa si de retururi, tot ce ai tu de facut este sa colectezi banii.

Costul mediu pentru astfel de servicii este undeva la 1 euro per comanda si presupune: depozitare produse, preluare comenzi, coletare, predare catre curier, preluare retururi.

Orice varianta ai alege, este foarte important sa ai totul pus la punct. Analizeaza, vorbeste cu cei care au trecut prin asta sau cere sfatul unui specialist in comert online.

In fond, este vorba de cat de bine te pregatesti.

Si asa cum ai citit pana acum, e vorba de cum iti faci planurile si de cat esti dispus sa investesti. Ia lucrurile pe rand, pregateste totul in avans si vei avea rezultate mai bune.

Sper ca sfaturile acestea iti sunt folositoare. Daca ai intrebari, le poti lasa in comentarii mai jos.

Un gând despre “Ce ar trebui sa stii daca vrei sa iti deschizi un magazin online

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *